Тема. Звуки[ н ], [н
] позначення їх буквами Н,н. Написання
імен з великої
букви. Робота з дитячою книгою.
Мета. Ознайомити дітей зі
звуками [
н ],
[ н] і буквою Н(«ен»),з артикуляцією
цих звуків;продовжувати навчати
дітей читати склади різних видів; роз-
вивати вміння робити
звуко-буквений та звуко- складовий аналіз слів.
Виховувати бажання прислухатися до
порад старших,бути сміливими,
впевненими в собі.
Обладнання.
Каса букв,картки з друкованими великою та малою буквами,«Квіточка-
розчиточка
Зміст
уроку
I.Організаційний
момент
Пролунав
дзвінок-
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почуть наприкінці
Що в нашому першому класі
Діти – просто молодці.
ДЕВІЗ УРОКУ
Правильно читаємо,
Чітко розповідаємо,
Мову свою розвиваємо.
II.Актуалізація
опорних знань
1.Артикуляційна зарядка
-Сьогодні до нас на урок завітало багато гостей.
Білочка
передала вам ось цю красиву квіточку- розчиточку, яку приберегла для вас ще з літа.А ще ви поласуєте горішками за
активну роботу на уроці.
-Квіточка така гарна,що до неї зразу прилетіла
бджілка.
-Як вона забриніла?
(Дж – дж – дж )
-І вітер дмухнув на квіточку (С-с-с )
-Листочки весело зашелестіли (Ш – ш – ш )
-А ось із хмаринки зараз піде дощик і полиє нашу
квіточку .
-Як дощик капає?
(Кап – кап – кап )
2. Читання складів
-А що є на пелюсточках квіточки? (Букви
)
-Назвіть ці букви.
( а ,о, у, и, і, е )
-Які звуки вони позначають?
-А яка літера вмостилася в серединці квіточки ? (М )
-Ось і прочитаємо склади з нею.
-Які звуки позначає буква «ем»?
-У яких складах треба вимовляти твердий приголосний [
м] ?( ма, мо, му, ми )
-У якому складі
м'який приголосний [ м’] (мі )
-Яка буква
підказала,що треба вимовляти м’який приголосний звук [м’] ?
(Буква і, яка
позначає голосний звук [ і] ).
III.
Вивчення нового матеріалу
1. Підготовка до ознайомлення з новою буквою
-До нас сьогодні на урок завітали школярі. Вони
хочуть познайомитися з вами і допомогти вивчити нову букву.
-Це
Назар. А це Ніна.
-Який звук ви чуєте
на початку слова Назар?
-Вимовте його? [ н].
-А який звук ви чуєте на початку в слові Ніна ?
-Вимовте його [н’].
-Які звуки виділили в словах? [ н ] , [н’ ].
-Давайте
поспостерігаємо за вимовою цих звуків.
-Вимовте звук [н].
( Язик притискаємо до верхніх зубів.Повітря,
потрапляючи на перешкоду перед язиком і зубами, проходить через ніс, розмикає
зуби і з голосом виходить із ротової порожнини ).
-Отже,
який звук [н] ? ( Приголосний, твердий )
-А тепер вимовте
звук [ н’ ].
-Де тепер
розташувався в ротовій порожнині язик?
( Він впирається в
нижні зуби ).
-Який звук [ н’]? ( Приголосний ,м’який )
2. Ознайомлення з буквою «ен»
-Звуки [ н], [н’] на письмі позначаються буквою Н «ен»
-Давайте запросимо
букву «ен» в гості.
Букво, букво, приходи,
Дуже просимо всі ми.
Букво, букво, приходи,
Щось цікаве розкажи.
Тут я ,тут!
Ось домівка тут моя!
-Ви звернули
увагу,що буква називається не так, як звуки.
-Розгляньте малу і
велику букви «ен».
-Порівняйте їхню
форму і розміри.
-Чим ці літери відрізняються?
-На що подібна
буква «ен»?
-Послухайте ,як про
це говориться у вірші А .Андрієнка.
Буква Н , немов драбина:
Палки дві і перетинка.
3. Гра «Впіймай звуки
[ н] , [ н’].
- Махнула птиця крилом –
Закрила півсвіту
Чорним рядном. ( ніч )
- Голуба хустина,жовтий клубок:
по хустині качається,
людям усміхається. ( небо і сонце )
-
Що то за гість,
що темноту їсть? ( день )
- Що літає,крил не має,
Але крила підіймає? (вітер )
( Зразок міркування :у слові ніч м'який приголосний [ н’]
ми чуємо на початку слова; а в
слові день- у кінці; у слові небо ми
чуємо твердий приголосний звук [н] на початку слова…)
4.Аналітико – синтетичні вправи зі
звуками [ н],[ н’].
- Утворіть склади з приголосним твердим звуком [ н]
і голосними звуками [
и], [у],[ а],[о]
.
Гра
«Луна» (називається слово,
а учні кілька разів хором вимовляють його останній склад ).
Луна- на-
на-на Коні- ні –ні –ні Сіно – но-но-но Сини- ни-ни-ни
Фізкультхвилинка
5.Читання складів з буквою Н.
- А зараз
прочитаємо склади. Ніна нам принесла намисто , але це намисто незвичайне,у
ньому заховалися склади ,які потрібно прочитати.
-У яких складах
звук[ н] вимовляється твердо?
-А який звук
позначає буква «ен» у складі ні ?
-Із яких намистинок
можна скласти ім'я Ніна?
-Як пишуться імена
людей?
-Назвіть імена
людей , які починаються буквою Н. (
Ніна, Наталя, Нонна )
6. Робота з букварем
-Розгорніть буквар.
Роздивіться малюнки вгорі.
-Підпишіть ці
малюнки словами.
-Чи ми чуємо в цих
словах звуки[ н], [н]?
- Прочитайте
склади з буквою Н в будиночках.
-Чи вимовляли ви м'який
приголосний[н’] . Коли?
7.
Читання ситуативних речень- вигуків.
( Учні розглядають малюнок , на якому зображено
вершника)
-Кого ви бачите на
малюнку?
-Прочитайте, що
вигукує чоловік?( Но-но-но!) Зверніть
увагу, що в кінці вигуку надруковано знак оклику.Тож треба читати з відповідною
кличною інтонацією.
-Коли люди
вигукують- Но!? Для чого це потрібно?(Так
вони підганяють коней,щоб ті скакали швидше.)
8.Читання слів із буквою Н ( с.35 букваря ).
-Прочитайте слова у стовпчиках парами. Коли ми говоримо мамо, Ніно?
(Коли
звертаємоя до них.)
-Зверніться до
нашої гості на ім'я, запитайте в неї про що – небудь.
(Ніно,скільки
тобі років? Ніно, а в якому класі ти навчаєшся? Ніно, у тебе є братик чи
сестричка?)
9.Читання слів в стовпчиках по складах.
(Звертається увага
дітей на те,що один зі складів у кожному слові підкреслено.
Це допомагає
побачити їх і прочитати.
10.Звуко – буквений аналіз слів за предметними малюнками
букваря.
-Вимовте звуки в
словах.
-Охарактеризуйте
звуки в цих словах.
11.Робота з дитячою книгою.
-Сьогодні у нас в
гостях знову книга «Квітка сонця», автором якої є Василь Су- хомлинський.
-Подивіться
уважно на обкладинку.
-Де надруковано ім'я
автора книжки, її назву?
-Послухайте уважно
оповідання і підготуйтеся назвати ім'я головної героїні.
-Читання оповідання вчителем.
-Бесіда за змістом.
-Куди йшла Ніна?
-Кого вона зустріла
на стежці?
-Що зробила
дівчинка?
-Куди вона втекла?
-Що порадила
дівчинці мама?
-Чи вдалося Ніні
перебороти свій страх? Як? Розкажіть.
-Якою ви собі
уявляєте Ніну?Намалюйте її.
-Щоб ви порадили
дівчинці?
IV.Підсумок
уроку
Перший клас : ви- просто молодці!(На великих
горішках , які одержали діти за роботу активну на уроці,записані літери М О
ЛОДЦІ)
-Гра
«Незакінчені речення»
-Сьогодні на уроці ми познайомилися з літерою … .
-Вона позначає звуки… .
-Звук [н] ми чуємо в словах… , а звук [н’]
… .
-Урок мені… .
-Дівчинка Ніна мене
навчила бути...
Немає коментарів:
Дописати коментар