неділя, 14 лютого 2016 р.

Пізнавальні завдання з української мови


   Пізнавальний інтерес – це високий етап розвитку учнів . Такий інтерес пов’язаний з намаганням учня самостійно розв’язати  проблемне  запитання. В центрі уваги – проблема , а не готові знання. При цьому учні шукають причину, намагаються проникнути в суть предмета, самостійно встановити закономірність, розкрити причинно-наслідкові зв’язки. Пізнавальні завдання сприяють розвитку гнучкості і широті мислення, які так необхідні для успішного розв’язання як навчальних так і життєвих задач.
ПІЗНАВАЛЬНІ ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ПО ТЕМІ  «ІМЕННИК»
                                                      2 КЛАС
1.                     Чим люблять ласувати пташки взимку?
Запиши слова правильно, переставивши букви у потрібному порядку. До якої частини мови відносять зашифровані слова? Чому?
  ЛАСО         РОГОНАБИ            НОЗЕР          ХТИКРИ            СІНАННЯ

2.     Допиши букви, які ненароком склювали птахи. Які слова утворилися? Випиши у дві колонки окремо іменники – назви істот і назви неістот: г…р…бчик, з…ма, м…р…з, пт…хи, х…л…д, п…сн…, кр…хт…, сн…г…р, г…д…вн…ця, хл…пч…к.

3.       Запиши назви українських страв правильно, переставивши склади у правильному порядку.
ЛУШКИГА      КИВАНИРЕ      ЧЕНИКРУКИ      ПУШПАМКИ  
 
4.     Напиши назви овочів, які використовують для приготування борщу.

5.     Встанови відповідність між власними і загальними іменниками.
А. Марія Підгірянка                               1. поетеса
Б. Василь Сухомлинський                      2. футболіст
В. Леонід Каденюк                                  3. письменник
Г. Ніна Матвієнко                                    4. композитор
Д. Андрій Шевченко                               5. космонавт
Е. Леонід Глібов                                      6. співачка
Є. Микола Лисенко                                 7. байкар
  
А

Б

В

Г

Д

Е

Є


6.     Запишіть іменники у дві колонки: 1) власні назви; 2) загальні назви.
(У, у) країна, (І,і) ндик, (К, к) рим, (З, з) ірка, (Н, н) аталка, (У, у) жгородці,
 (І, і) інженер, (Б, б) ерлін, (В, в) орона, (А, а) зія, (Д, д) иректор, (А, а) нглія.

7.     Утвори пари за зразком: загальний іменник + власний іменник:
річка                     Олеський
площа                   Дідилів
замок                    Ринок
вулиця                  Полтва
гора                      Лесі Українки
село                       Говерла

8.     Додай одну букву, щоб утворилося нове слово. Запиши його. Добери до кожного з них спільнокореневі.
СОН –
ОСА –
КРАН –
КІТ –
ЛАПА –
МАК –

9.     Обери рядок, у якому записані слова (назви предметів) близькі за значенням.
А. Веселий, радісний, щасливий.
Б. Лан, поле, нива.
В. Іти, повзти, шкандибати.

10.                      Обери рядок, у якому всі слова-іменники пишуться з апострофом.
А. Св…ято, бур…ян, пір…я.
Б. Цв…ях, бур…як, зор…я.
В. М…ята, здоров…я.

11.                      Розташуй слова-назви держав у алфавітному порядку.
(А). Росія, (Б). Україна, (В). Польща, (Г). Угорщина, (Д). Молдова.
1.

2.

3.

4.

5.

12.                      З поданих слів спочатку випиши назви овочів, потім фруктів. Підкресли у назвах овочів м’які приголосні і трискладові назви фруктів.
Огірок, гарбуз, вишня, лимон, морква, апельсин, буряк, помідор, яблуко, мандарин, салат, картопля, черешня.

13.                      Випиши спочатку назви зимуючих птахів, а потім перелітних і підкресли слова, в яких звуків менше, ніж букв.
Журавель, горобець, синичка, сойка, ластівка, ворона, дятел, грак, шпак, лелека, сорока.

14.                      Вибери рядок, у якому записано тільки власні назви.
А. Київ, річка, Дніпро, Львів.
Б. Місто, гора, озеро, країна.
В. Світязь, Крим, Марс, Шевченко.

                                                      3 КЛАС
1.                     До іменників добери спільнокореневі прикметники і дієслова за зразком: зима – зимовий – зимувати.
Радість -----  … ----- …     .
Робота ----- …  -----  …     .
Сміх      ----- …  -----  …      .
Зелень ----- … -----  …      .
Мороз ----- … -----  …       .
 Скласти речення:
 І варіант – із «зимовими» словами,
 ІІ варіант – із «весняними» словами.
2.     Встав іменники , які б допомогли б тобі описати зимовий день.
  Настала  …     .  Подув холодний північний   …   . Сірі … закривають  небо.                                        Пролітає пухкий …  . Зимова погода радує
3. Поміркуй, від яких іменників утворені подані слова. Запиши їх.
    Дерев’яний  ----- … ,                                холодний  ----- …,
     скляний        ----- … ,                               літній          ----- …  ,
 сердечний    ----- … .                                морський   ----- … .
З 2- 3 словами склади і запиши зв’язані речення.

   4. Запиши приклади іменників до поданих звукових моделей :
[= o - -  - o ],      [- o= o – o]  [- o – o =: o ]  ,  [ - o =: o ] .
Придумай і запиши два речення із цими словами.
   5. Склади фразеологізми із назвами тварин:
 Заєць + душа     ----                …  , 
 вовк  +  …           ----               …  ,
 ведмідь   +  …           ----                …  .      
Склади і запиши одне речення.
     6. Утвори словосполучення, з’єднавши слова, які  підходять за змістом.
табун овець                                       стадо коней
зграя дітей                                         група птахів
отара бджіл                                        рій корів
Іменники, що є назвами істот, підкресли однією лінією , а неістот – двома.
Склади 2- 3  зв’язані речення.
     7. Заміни подані словосполучення одним словом.
 Ділянка землі, засіяна травою, в парках, біля садиби  -  …  .
 Глиняна посудина для приготування їжі в печі  -  … 
 Скляний посуд для вживання напоїв  -  …  .
 Електричний прилад для розрівнювання тканини  -  …  .

 На які питання відповідають ці слова?
 Склади і запиши два речення  (на вибір) з цими словами.

  8. Випиши у дві колонки окремо іменники – назви істот і назви неістот.
      Одесит, козуля, вхід, сторона, тракторист, вода, механізатор, сходина, кома, очерет, отаман, комбайнер, весло, звання, острів, агроном, село, модельєр, автор, озеро, книжка, учитель, мак, втрата, виноградар, зима, сторож, винахідник.
       У кожному іменнику підкресли другу від початку букву. З них прочитаєте прислів’я. (Добре того вчити, хто хоче все знати).
   9. Іменники запишіть у дві колонки:1) що вжиті в однині; 2) що вжиті в множині.
      Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, екскаватор.
Зробіть висновки, які закінчення характерні для однини, а які – для множини.
У кожному іменнику підкресліть першу букву . З них ви прочитаєте народне прислів’я. (Добре діло не пропаде).
    10. Запишіть іменники у дві колонки : 1) власні назви; 2) загальні назви .
(А , а)хматова,   (К, к )алина,   (З, з ) бори,   (В, в) орскла,   (О,о)чі,   (І, і )нгул, (К,к) ирило,  (О,о ) зима,  (К, к )едр   ,(А,а )гроном,  (К, к )орабель,   І,і )забелла, (У, у )країна ,  (К, к )раса,   (А, а ) ліса, (О, о )стап,   (М,м )олоко,   (Д,д )онецьк,  (Т, т )тюльпан,  (Л, л )юдмила.
У кожному іменнику підкресліть другу  від початку літеру. З них ви прочитаєте прислів’я. (Хоч не з красою,аби з головою ).
     11. Випишіть загальні іменники. Доберіть до них власні.
 Учитель, читати, охайний, дорослий, дівчинка, котик, сумний, дубовий, місто, рубати, річка, кінь, розмовляла, село, кінь.
     12. Робота в парах. Запишіть на листочку свої приклади власних або загальних іменників, утворивши словосполучення.
Зразок:
дівчинка … (Марічка )
Мурчик …  (котик ).

     13. Робота в групах. Складіть текст , в якому б усі слова починалися з однієї букви – першої літери власного іменника:
річка Дніпро, озеро Світязь,  півострів Крим, гори Карпати.
Зразок роботи
Крим кличе кожного. Казковий краєвид, кипариси, килими кольорових  квітів. Корисний клімат – класно купатися . Комфортні катери, кораблі катають курортників.
14. Подані іменники розподіліть за трьома колонками так, щоб в одній колонці були іменники чоловічого роду, в другій – жіночого роду, а в третій – середнього роду.
Зозуля, ніч, голуб, ніс, річка, овес, електрика, зима, шосе, українець, арена, насіння, ім’я, насип, явір, вікно, індик, банан, орлиця, журавель, іграшка, небосхил, екран, диво, добро, єнот, авто, Йосип, шарф.  

У кожному іменнику підкресліть першу букву. З них ви прочитаєте прислів’я: ( Знання – не гроші , віддай – не зубожієш ).

Немає коментарів:

Дописати коментар